Ako sa dostať z hovna hore

img_0963

Teda nie tak celkom hore, ale ani nie dole ako sa to na začiatku zdalo. Tento príspevok je zbierka príbehov, že aj keď som to posral stále som z toho niečo dostal. Chce to len otvorenú hlavu, aby sme počuli, čo nám tým život chce povedať. Z chýb sa učíme a na chybách rastieme. Lenže čo robí väčšina z nás, keď spraví chybu? Uzavrie sa do seba a za všetko viní druhých. Nezastaví sa, nerozmýšľa a namiesto nápravy si dokazuje svoje ego opakovaním chyby.

Účtovná mamina firma a problémy s webom

Mama je klasická účtovníčka. Rieši svoju robotu a o nič iné, okrem mňa a brata, sa nestará. Bohužiaľ robota tvorí len 25% z podnikania. Zvyšok je marketing, rast, zefektívňovanie procesov, naberanie zamestnancov. Bez toho firma skončí pri prvých problémoch. Mama robila svoju robotu, nehľadela na to, že ju neplatia, nehľadala nové zákazky a o marketing som sa staral ja.

Chcel som dať spraviť webstránku. Našiel som chalana na pokeci, vtedajšej jedinej sociálnej sieti. Ukázal mi zopár jeho stránok, ja som vtedy netušil, že na web je aj o článkoch a grafike. A zo stránky sa stala katastrofa, za ktorú by som sa hanbil.

Chyba k chybe a firma krachla. O niekoľko rokov neskôr som rozbiehal nový projekt. Na jednom stretnutí podnikavcov som spoznal zázrak menom WordPress. Namiesto toho, aby som si dal stránku spraviť, investoval som do školení, kde som sa ju naučil robiť sám. Dnes mám webov 5 a platím len za hosting a domény. Keď sa projekt nepodarí nestratím. Weby môžem robiť aj pre druhých. Dokážem si ich upraviť podľa seba. A to len vďaka tomu dokašlanému webu.

Z pracanta k pomoci

Poskytovať brigádnikov malým obchodom sa na začiatku nezdal tak blbý nápad ako skutočne bol. Veď kde by brigádnika z Noslušu napadlo, že malý majú iné potreby ako veľký. O legislatíve ani nehovorím.

Našťastie som projekt modifikoval hneď po prvom teste. Malí podnikatelia berú brigádnika ako poslednú možnosť aj to väčšinou na čierno. Často menia svoj program a majú svojich špecifických zákazníkov. Majú svoju hlavu a predstavu a nemajú rady, keď sa im do kšeftu mieša niekto druhý. To je dôvod, prečo tento “skvelý” nápad ešte nikto nezrealizoval.

Ego mi nedovolilo opustiť projekt. Z poskytovania zamestnancov sa stali konzultačné služby a neskôr blog pomocvobchode.sk. Pri investícii do reklamy by sa neskôr dalo z reklamy žiť. Taktiež je to pre robotníka celkom slušné portfólio pre lepšiu prácu. Každý ma šancu dostať sa hore.

OZ Videoškola

Nikdy neriskujte svoje peniaze, neberte si úvery, robte tak aby ste mohli vždy začať znova hovorí Michal Truban na svojich prednáškach. Bohužiaľ už je mesiac po funuse a ja mám videotechniku za viac ako 3 000€ na úver. Predstava bola, ako obyčajne skvelá. Natáčať verejné prednášky a dávať ich do sveta cez youtube 24/7. Veď takéto prednášky sú skoro každý týždeň. Pôvodná technika zlyhala, viem čo robím, isto sa to vráti, načo sa zdržovať prieskumom. Exit stratégia ráta aj s predajom.

 

A zrazu prednášky neboli, ľudia sa kamery báli. Pekne sa pozerám ako na ňu sadá prach a peniaze na splátky.

Čo teraz? Základ je získať prvý obsah a dôveru. Aby som získal dôveru musím výsť zo šedi. Zakladám OZ Videoškola postavenej na vznešenej myšlienke. Je to cesta ku grantom, ľuďom a spôsob ako sa začať neskôr videom živiť. Môj prvý oficiálny projekt a spôsob ako sa dostať hore.

Moral o ceste hore

Začínajte niečo pre viac ako peniaze. Začínajte pre rast. Myslite na to, že podľa Paretovho pravidla zo 100 projektov ziskových bude len 20. Vždy majte exit stratégiu pre prípad, že projekt bude tvoriť straty. Neberte úver, ale hľadajte investora. Ak je dobrý dá vám dôvody prečo to nepôjde a vy musíte hľadať na ne odpovede. Budú to tie isté dôvody, ktoré použijú vaši zákazníci ako námietky. Na začiatku využi všetky zdroje zadarmo a šetri, kde sa dá. Ak to pôjde, budete mať z čoho financovať rast. Ak nie, straty nebudú veľké. Takto spravíte z nezdaru rebrík do neba.

Tento obsah bol zaradený v Napísali o mne. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár